Eye tracking

Vad tittar dina användare på? I vilken ordning och hur länge får grafiska element användarnas uppmärksamhet? Vilka texter läser de?

Usability Partners är ett av få företag i Skandinavien som kan erbjuda eye tracking studier baserade och utvecklade från mångårig erfarenhet inom traditionell användbarhetstestning.

Eye tracking teknik visar med hög precision var användaren tittar på skärmen. Tekniken bidrar till att du, genom användarens ögon, får en bättre förståelse för:

  • Vilka element som fångar användarens uppmärksamhet (t ex på en hemsida).
  • Hur användaren skannar igenom en text – vilka rubriker och vilket innehåll de läser
  • Vad användarna ignorerar eller inte alls fokuserar på
  • Hur användaren navigerar visuellt
  • Vilken grafik som användaren tittat på och vilken dom undviker att titta på
 

Eye tracking kombinerat med traditionella användartester ger ytterligare förståelse för varför användarna interagerar som de gör och vad som orsakar misstagen de begår. Detta ger en djupare insikt i hur designproblem kan lösas.

En eye tracking studie ger konkret data i ett visuellt övertygande format. Den objektiva datan kan användas som ett faktiskt argument vid beslut om omdesign.

En heatmap En gazeplot

En "heatmap" (t.v.) visar de områden på en sida där användaren haft mest fokus.
En "gazeplot" (t.h.) visar de olika fixationer som användaren gjort.