Visa alla artiklar

Var ska sökfunktionen placeras?

Av Per Ström och Richard Whitehand, maj 2006

För ett antal år sedan utfördes en studie i USA för att utreda var användare förväntade sig hitta olika vanliga objekt på en webbplats. Studien, som utfördes av The Software Usability Research Laboratory på Wichita State University dokumenterades i en artikel av Michael Bernard (på engelska).

Inspirerade av den intressanta studien beslutade vi oss för att utföra en liknande studie i Sverige för att samla in data om var svenska Internetanvändare förväntar sig hitta olika objekt på webbplatser idag. Målet med studien var att samla in objektiva data för att stödja vårt arbete med interaktionsdesign i vissa kundprojekt och i den här artikeln delar vi med oss av en del av resultaten.

140 Internetanvändare från Stockholmsområdet deltog i studien. Deltagarna var mellan 16 och 66 år och deras bakgrund varierade, även om alla använde Internet åtminstone några timmar per vecka. De tillfrågades var de förväntade sig hitta följande:

  • Huvudnavigeringsmenyn
  • Sökfunktionen
  • Kundvagnen
  • Telefonnummer till företaget
  • Reklam
  • Hem-länk
  • Login-funktionen
  • Logout-knappen

För att utföra studien togs ett speciellt webbaserat formulär fram, där studiens deltagare kunde klicka i de områden på webbplatsen där de förväntade sig hitta olika objekt (deltagarna kunde använda samma område för olika objekt om de ville).

Resultaten var intressanta eftersom det fanns en del skillnader jämfört med den tidigare amerikanska studien. Nedan visas slutsatserna för de första tre objekten – ju mörkare skuggat ett område är, desto fler deltagare är det som valde det.

Huvudnavigeringsmenyn

Förväntad placering av huvudnavigeringsmenyn

De flesta deltagarna förväntade sig att hitta huvudnavigeringsmenyn på vänster sida på webbplatsen, eller upptill tvärsöver sidan. I båda fallen var deltagarna eniga om att huvudnavigeringen skulle börja längst upp i vänstra hörnet och hur navigeringen skulle fortsätta (ned eller till höger) varierade något.


Sökfunktionen

Förväntad placering av sökfunktionen

De flesta deltagarna förväntade sig hitta sökfunktionen uppe till höger på webbsidan, men vissa såg det övre vänstra hörnet som en möjlighet.


Kundvagnen

Förväntad placering av kundvagnen

Här varierade förväntningarna, förmodligen för att placeringen av kundvagnen varierar avsevärt mellan olika webbplatser. Men övre högra hörnet eller längs med nedre delen av sidan var de vanligaste placeringarna. (Man kan anta att placeringen på sidans nedre del innebär en design där kundvagnen alltid förblir synlig även på sidor som kräver scrollning).


När man designar en övergripande layout för en webbplats är det viktigt att ha användarnas förväntningar på objekts placering i åtanke. Under årens lopp har vi studerat användares interaktion med hundratals olika webbplatser och sett hur ovanlig placering av objekt kan innebära problem för användare. I vissa fall kan olämplig placering till och med hindra folk från att använda webbplatsen.

Vi planerar att utföra den här studien en gång per år för att följa upp hur användares förväntningar varierar över tiden.

Relaterade artiklar: