Visa alla artiklar

Nyårslöften för 2002

Av Richard Whitehand, januari 2002

2001 var på många sätt ett intressant år ur användbarhetssynvinkel. Det finns mycket att lära sig från det året, speciellt vad gäller användbarhet för webbplatser.

boo.com skärmdump

Efter att ha gått i konkurs 2000, kom Boo.com tillbaka med en förenklad webbplats 2001. De meddelade att de hade "städat upp lite och gjort surfing på boo lättare", efter all den kritik som tidigare versioner av webbplatsen hade fått.

Tyvärr följde andra webbplatser inte samma linje. En artikel om användbarhet på cnet.com från mars visade, med hänvisning till Jared Spool's studier av e-handel webbplatser i USA, att användare endast lyckades handla det de ville 42% av gångerna. Och detta var på webbplatser där man satsat stort på designen!

I september gav Europeiska kommissionen ut rekommendationer för förbättring av tillgängligheten i publika webbplatser. Hinder för tillgänglighet för funktionshindrade och äldre Internet användare kan undvikas genom att följa metoderna i W3C/WAI riktlinjer. Kommissionen uppmuntrar användning av dessa riktlinjer.

Kommissionen skrev i ett pressmeddelande 25:e september följande:
... "The Member States and the European institutions are taking on board the guidelines for all public web sites by the end of 2001, and have agreed to exchange information and benchmark their progress. Progress on web accessibility and best practice in the Member States is monitored by an eAccessibility for all expert group, set up under the eEurope Action Plan 2002."

Det här kommer utan tvekan att sätta press på myndigheternas webbplatser och förhoppningsvis även de kommersiella sajterna. Om det här lyckas kommer det att vara ett stort steg i rätt riktning för ökad Internettillgänglighet för funktionshindrade och äldre.

Vidare till tre nyårslöften för användbarhet. Om du uppfyller alla tre har ditt användargränssnitt kommit en bra bit på vägen!

1: Ha kunskap om vad dina användare behöver

Ett av de vanligaste problemen med design av användargränssnitt, speciellt vanligt för webbplatser, är att en för stor del av resurserna går till implementera funktioner och finesser som användare inte är speciellt intresserade av. Säkerställ att du förstår dina användare och deras grundläggande krav. Fokusera på de uppgifter användarna huvudsakligen kommer att göra med ditt gränssnitt, och om det inte är kristallklart vilka dessa uppgifter är, ta reda på det!

2: Behåll enkelheten, fokusera på användning

När du väl har tagit reda på vilka nyckelfunktionerna är blir nästa utmaning att implementera dessa enkelt och effektivt. Lämna designdiskussioner av typen "skulle det se bra ut om vi..." till senare om de inte direkt kommer att påverka hur väl användarna kommer att lyckas med sina uppgifter. Fokusera istället på hur användarna kommer att använda gränssnittet för att nå sina mål, hur de kommer att röra sig i gränssnittet, fylla i information, göra val, etc.

3: Testa med användare

Testa dina förslag på gränssnitt med användare. Testa tidigt och återkommande - ingen gör allt rätt första gången. Du behöver inte nödvändigtvis genomföra omfattande tester, och du behöver inte ha en fullt fungerande prototyp - det går bra att testa med pappersprototyper.

Det är viktigt att testa med representativ användare och med realistiska användningsscenarios. Helst ska den som genomför testerna inte vara en person som aktivt deltagit i utvecklingen. Glöm inte att ta hänsyn till tillgänglighet även för funktionshindrade och äldre när du väl börjar programmera.